Na téma – „jak si vybrat osobního trenéra“ existuje spousta článků a tipů, jak si vybrat toho nejlepšího. Já bych se rád soustředil primárně na to, proč vůbec s trenérem začít spolupracovat. Uvědomte si, že začátek je to NEJTĚŽŠÍ. Ani nevím kolikrát už jsem slyšel, jak lidi řeší, že až se dostanou do lepší kondice, tak půjdou za trenérem nebo vedeným tréninkem. Ale toto je přesně obráceně. Je v pořádku chtít trenéra na chvilku a pak si pokračovat sám, ale je třeba si uvědomit, že za 20 tréninků vás nikdo nenaučí vše, co se učí spousty let, a jak jsem napsal, mělo by to být na začátku, kdy vám daný trenér může doporučit, co si jít přečíst a co studovat.
Když už nejste začátečníci, tak je trenér zbytečný? Opět to tak není. Kvalitní trenér by měl mít velkou paletu vědomostí od cviků, různých systémů periodizace, optimální nastavení apod., které vás může posunout dál. Není náhoda, že pozice trenéra existuje v celém spektru od klasických fitek po trenéry profesionálních sportovců.
Nechci, aby tento článek vypadal, že je nutnost mít trenéra a bez něj nemůžete mít výsledky, to určitě ne. Ale chtěl bych, aby si každý uvědomil, že je potřeba umět určité základy od sestavování tréninku, techniky cviků, stravy apod. A toto vše nabývá na objemu a je pořád složitější, čím je člověk pokročilejší, protože je časem pořád těžší se zlepšovat. A samozřejmě se toto vše dá načíst v dnešní době obrovské množství informací i zdarma, ale musíte počítat s tím časem hledáním a studiem, což naopak by měl z pohledu vzdělávání dělat každý trenér.
Proto bych zde zároveň chtěl vypsat základní věci, na které bych doporučil si dávat u výběru trenéra pozor.
Vzhled trenéra
Spousta lidí se pořád soustřeďuje na to, jak trenér vypadá. Samozřejmě nebavíme se tady o tom, jestli k vám přijde chlápek s kocovinou potom, co se před 10 min. probral v autě na parkovišti před fitkem. To, jestli je určitý trenér/trenérka vypracovaný a má perfektní postavu neznamená, že to jsou kvalitní trenéři, kteří vám umí pomoct. Uvědomte si, že špičkoví sportovci v jakémkoliv sportu, mají trenéra. Vyhrávají závody, dělají rekordy a stejně si netrénují sami a dost možná nikdy ani trenéři nebudou. Trénuje je někdo, kdo mnohdy ani nedosáhl takových výsledků, jako oni.
Další extrém jsou trenéři, kteří si svoje tělo vypracovali, ale dál se moc nevzdělávají (toto je čím dál častější. Někdo trochu zhubne nebo se naučí nějaký princip stravování a hned jde radit ostatním a trénovat lidi). Tady většinou bývá problém, že pokud nespadáte do podobného tělesného typu, tak vám trénink nic nedá, protože tito trenéři umí trénovat jenom sebe a danou stavbu těla.
V neposlední řadě je důležité si uvědomit i to, že ne každý trenér musí mít hlavní cíl kulturistiku či její varianty. Může dělat strongmana, atletické disciplíny, vzpírání – sportovních oborů najdeme strašně moc. Tudíž jeho stavba těla, a to, jak vypadá, nebudou takové, jako u kulturistů, kde jejich cíl je vzhled a správné propozice těla. Vzděláním a praxí však může být, úplně bez problémů, lepší trenér na zvýšení síly, objemu, zdraví, … než někdo, kdo dělá kulturistiku. Pokud samozřejmě chcete na prkna, nebo se chcete dostat do reprezentace v atletice, pak je ve vašem zájmu si najít toho nejlepšího trenéra, který se na daný sport specializuje.
Trenér by vám však měl být sympatický a měli byste si s ním rozumět a bez problémů komunikovat tak, abyste spolu mohli fungovat delší dobu. Což se nemusí slučovat s tím, jakou má kvalifikaci a kolik toho umí. Pokud tomu bude naopak, způsobí to akorát to, že se oba budete na trénincích trápit a spolupráce skončíte.
Přístup k tréninku
Spousta lidí říká, že je to poprvé, kdy jdou cvičit a neví, jak poznat, jestli je trenér dobrý nebo špatný. Jednoduše se nebojte ptát. Pokud vás něco zajímá, trenér by neměl mít vůbec žádný problém vám určité věci vysvětlit a úplně bez problémů vám popsat všechny důvody proč děláte, co děláte. Spíš byste měli mít problém ho zastavit, protože se konečně někdo zeptal a projevil zájem o všechny ty nudné principy – proč je trénink, stravování, mobilizační věci – postavené a prováděné určitým způsobem. K tomu se pojí další věc, a to je chování trenéra. Vždy byste měli mít pocit, že je tam trenér pro vás a že se o vás zajímá. Jak o váš zdravotní stav, vaše cíle, … A podle všech těchto věcí připravuje program přímo pro vás, aby vám to vyhovovalo a dosáhlo se tak co nejrychleji výsledků, po kterých toužíte. Pokud dostanete očividně předtištěný papír tréninku A, B nebo C s jídelníčkem A, B, tak je to špatně.
Vzdělání
Dlouhý seznam certifikátů, které vám nic neříkají, samozřejmě není záruka kvalit. Stejně se obrovské množství čerpá z knih a praxe, ale pokud daný trenér nemá za sebou téměř žádný seminář, workshop apod. a není to trenér, který začíná, tak bych si dal osobně pozor. Je pořád velké množství trenérů, kteří používají desítky let stejné tréninky a principy, což není vždy ideální.
„Být zdravý a fit není módní trend, ale životní styl.“
Tyto Podmínky ochrany osobních údajů popisují způsob, jakým zacházíme s osobními údaji našich zákazníků a návštěvníků stránek. Text je v souladu s aktuální legislativou a snažili jsme se jej napsat tak, aby byl pro každého čtenáře co nejvíce srozumitelný.
Hlavní zákony a nařízení, ze kterých text vychází, jsou
Pokud potřebujete získat ještě podrobnější informace o pravidlech, povinnostech a právech, kterými se řídíme, doporučujeme nahlédnout do těchto zákonů a nařízení.
1 Totožnost a kontaktní údaje správce
1.1 Správcem Vašich osobních údajů, dle čl. 4, odst. 7 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů („GDPR”) je společnost Korálky.cz, s.r.o., IČ 24260452, se sídlem Malešická 2178/20, Praha, 130 00, spisová značka C 198378 vedená u Městského soudu v Praze („my“ nebo „správce“).
1.2 Kontaktní údaje správce jsou následující:
1.3 Dle čl. 4 odst. 1 GDPR se osobními údaji rozumí veškeré informace o identifikované nebo identifikovatelné fyzické osobě („vy“ nebo „subjekt údajů“); identifikovatelnou fyzickou osobou je fyzická osoba, kterou lze přímo či nepřímo identifikovat, zejména odkazem na určitý identifikátor, například jméno, identifikační číslo, lokační údaje, síťový identifikátor nebo na jeden či více zvláštních prvků fyzické, fyziologické, genetické, psychické, ekonomické, kulturní nebo společenské identity této fyzické osoby.
1.4 Správce nejmenoval pověřence pro ochranu osobních údajů
2 Zdroje a kategorie zpracovávaných osobních údajů
2.1 Správce zpracovává osobní údaje, které jste mu poskytl/a nebo osobní údaje, které správce získal na základě plnění Vaší objednávky.
2.2 Správce zpracovává Vaše identifikační a kontaktní údaje a údaje nezbytné pro plnění smlouvy.
3 Zákonné důvody pro zpracování osobních údajů
3.1 Zákonným důvody pro zpracování osobních údajů jsou nebo mohou být (uplatní se vždy podle Vaší konkrétní situace):
3.1.1 Plnění smlouvy (nejčastěji vyřizování objednávky) mezi Vámi a správcem, či provedení opatření správcem před uzavřením takové smlouvy, úkony bezprostředně s plněním smlouvy související a plnění práv a povinností ze smluvního vztahu přímo vyplývající. Při objednávce jsou vyžadovány osobní údaje, které jsou nutné pro úspěšné vyřízení objednávky (např. jméno v kombinaci s adresou a dalšími kontaktními údaji). Poskytnutí osobních údajů je nutným požadavkem pro uzavření a plnění smlouvy, protože bez nich není možné smlouvu uzavřít a tedy ani ze strany správce plnit.
3.1.1.1 Kupující bere na vědomí, že je povinen své osobní údaje (při registraci, ve svém uživatelském účtu, při objednávce provedené z webového rozhraní obchodu) uvádět správně a pravdivě a že je povinen bez zbytečného odkladu informovat prodávajícího o změně ve svých osobních údajích.
3.1.2 Oprávněné zájmy správce, v souladu s GDPR, definované níže.
3.1.3 Váš souhlas se zpracováním pro účely poskytování přímého marketingu (zejména pro zasílání obchodních sdělení a newsletterů) podle čl. 6 odst. 1 písm. a) GDPR ve spojení s § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti v případě, že nedošlo k objednávce zboží nebo služby.
4 Účely zpracování osobních údajů
4.1 Účely zpracování osobních údajů jsou nebo mohou být (vždy podle Vaší konkrétní situace):
4.1.1 Splnění smlouvy uzavřené se zákazníkem, nejčastěji vyřízení objednávky, a zákonné povinnosti z plnění smlouvy vyplývající.
4.1.2 Marketingové činnosti, nejčastěji pak zasílání obchodních sdělení, v souladu se zákonnými důvody.
4.1.3 Přiměřené zjišťování spokojenosti s poskytnutým zbožím nebo službami.
4.1.4 Zveřejnění komentáře na webové stránce, je-li přímo uživatelem vložen komentář k nějaké stránce.
4.2 Ze strany správce nedochází k automatickému individuálnímu rozhodování ve smyslu čl. 22 GDPR.
5 Oprávněné zájmy správce osobních údajů
5.1 Oprávněné zájmy správce ve vztahu ke zpracování osobních údajů jsou definovány v souladu s čl. 6 odst. 1 písm f) GDPR a s odst. 47 preambule GDPR
5.2 Mezi tyto oprávněné zájmy správce patří:
5.2.1 Poskytování přímého marketingu (zejména pro zasílání obchodních sdělení a newsletterů) podle čl. 6 odst. 1 písm. f) GDPR a odst. 47 preambule GDPR.
5.2.2 Dotazování zákazníků na jejich spokojenost s nákupem a poskytovanými službami
6 Další příjemci osobních údajů
6.1 Dalšími příjemci Vašich osobních údajů jsou zejména zasilatelské společnosti, případně jiné osoby podílející se na dodání zboží či realizaci plateb na základě kupní smlouvy.
6.2 Dalšími příjemci Vašich osobních údajů mohou být také dodavatelé služeb, kteří provádějí činnosti související s provozem správce, například společnosti zajišťující programátorské služby, služby informačních technologií (např. databáze, ekonomický systém), účetní služby nebo marketingové služby. Správce prohlašuje, že v takových případech učinil a bude činit veškerá potřebná organizační a technická opatření pro náležitou ochranu osobních údajů v souladu s GDPR.
6.3 Správce zpracovává údaje v ČR, případně v jiných zemích EU. Ze zákonných důvodů (například objednávka s doručením mimo EU a nutné předání údajů místnímu dopravci) může dojít i ke zpracování i mimo EU. V rámci spolupráce s globálními subjekty může rovněž dojít ke zpracování údajů i mimo EU, avšak v takovém případě je takový subjekt vždy účastníkem Privacy Shield, zajišťující odpovídající úroveň ochrany.
6.4 Vaši spokojenost s nákupem zjišťujeme prostřednictvím e-mailových dotazníků v rámci programu Ověřeno zákazníky, do něhož je náš e-shop zapojen. Ty vám zasíláme na základě našeho oprávněného zájmu, který spočívá ve zjišťování vaší spokojenosti s nákupem u nás, pokaždé, když u nás nakoupíte, pokud jejich zasílání neodmítnete (jedno odmítnutí znamená, že s žádným dalším nákupem vám již nebude zaslán). Pro zasílání dotazníků a jejich vyhodnocování využíváme zpracovatele, kterým je provozovatel portálu Heureka.cz. Tomu pro tyto účely můžeme předávat informace o zakoupeném zboží a vaši e-mailovou adresu. Vaše osobní údaje nejsou při zasílání e-mailových dotazníků předány žádné třetí straně pro její vlastní účely. Proti zasílání e-mailových dotazníků v rámci programu Ověřeno zákazníky můžete kdykoli vyjádřit námitku odmítnutím dalších dotazníků, například pomocí odkazu v e-mailu s dotazníkem, nebo v uživatelském profilu.
7 Doba uložení osobních údajů
7.1 Jsou-li údaje zpracovávány ze zákonných důvodů, pak budou zpracovávány po dobu trvání účinků práv a povinností ze smlouvy, a dále po dobu nutnou pro účely archivování podle příslušných obecně závazných právních předpisů, nejdéle však po dobu stanovenou obecně závaznými právními předpisy.
7.2 Jsou-li osobní údaje zpracovávány na základě uděleného souhlasu, pak jsou zpracovávány nejdéle do té doby, než je odvolán souhlas se zpracováním osobních údajů, nejdéle pak 10 let od udělení souhlasu, nebo od poslední provedené objednávky (uplatní se možnost, která nastane později)
8 Práva subjektu údajů
8.1 Nemáte povinnost osobní údaje správci poskytnout. Pokud je však poskytnutí Vašich osobních údajů nutným požadavkem pro uzavření a plnění smlouvy (např. e-mail pro potvrzení objednávky, jméno a fyzická adresa pro doručení zboží, aj.) bez poskytnutí Vašich osobních údajů není možné smlouvu uzavřít (tj. není možné dokončit objednávku) či jí ze strany správce splnit.
8.2 V souladu s čl. 21 odst. 1 a 2 GDPR máte právo kdykoliv vznést námitku proti zpracování osobních údajů nebo odvolat souhlas se zpracováním osobních údajů, zejména pokud se zpracovávají pro účely přímého marketingu. Správce pak tyto osobní údaje již dále nezpracovává, pokud jej k tomu nenutí jiné zákonné důvody, které převažují na zájmy nebo právy subjektu údajů.
8.3 Dále máte, za podmínek stanovených v GDPR, právo:
8.3.1 na přístup ke svým osobním údajům dle čl. 15 GDPR,
8.3.2 na opravu osobních údajů dle čl. 16 GDPR,
8.3.3 na výmaz osobních údajů dle čl. 17 GDPR,
8.3.4 na omezení zpracování dle čl. 18 GDPR,
8.3.5 na přenositelnost údajů dle čl. 20 GDPR.
8.3.6 na vznesení námitky proti zpracování dle čl. 21 GDPR,
V případě takových požadavků kontaktujte správce na výše uvedených kontaktních údajích.
8.4 Pokud byste se domníval/a, že zpracováním Vašich osobních údajů bylo porušeno či je porušováno GDPR, máte také právo podat stížnost u dozorového úřadu, kterým je Úřad pro ochranu osobních údajů.
9 Podmínky zabezpečení osobních údajů
9.1 Správce prohlašuje, že přijal veškerá vhodná technická a organizační opatření k zabezpečení osobních údajů a jejich úložišť v elektronické i listinné podobě a že ke zpracovávaným osobním údajům mají přístup pouze jím pověřené osoby.
10 Závěrečná ustanovení
10.1 Odesláním objednávky z internetového objednávkového formuláře potvrzujete, že jste seznámen/a s podmínkami ochrany osobních údajů a že je v celém rozsahu přijímáte.
10.2 S těmito podmínkami souhlasíte také v případě zaškrtnutí souhlasu prostřednictvím internetového formuláře. Zaškrtnutím souhlasu potvrzujete, že jste seznámen/a s podmínkami ochrany osobních údajů a že je v celém rozsahu přijímáte.
10.3 Správce je oprávněn tyto podmínky změnit. Novou verzi podmínek ochrany osobních údajů zveřejní na svých internetových stránkách. V případě materiálních změn Vám zašle novou verzi těchto podmínek na Vaši e-mailovou adresu, v případě že byla správci poskytnuta.
Datum poslední aktualizace: 30. 6. 2020